czwartek, 6 czerwca 2019

Wizyta uczniów z pięciu krajów Europy w naszej szkole


Za nami pierwsza w historii naszych projektów międzynarodowych  wizyta uczniów krajów  partnerskich w Zambrowie w ramach unijnego projektu Erasmus+ „Bits and Pieces of Culture”, który realizujemy od bieżącego roku szkolnego. Wcześniej trzykrotnie gościliśmy jedynie nauczycieli ze współpracujących z nami zagranicznych placówek. Przez pięć dni nasza szkoła była gospodarzem spotkania, w którym uczestniczyło aż 31 uczniów wraz z 10 opiekunami z Chorwacji, Cypru, Grecji, Hiszpanii i Włoch. Dzieci z zagranicy goszczone były przez rodziny naszych uczniów, dzięki czemu zdobywały nowe doświadczenia, poznawały polską kulturę i obyczaje, rozwijały swoje umiejętności językowe, a także, co zapewne najważniejsze, zawiązywały nowe przyjaźnie.


 
Motywem przewodnim spotkania w Zambrowie były muzyka i taniec. W trakcie wizyty przeprowadzono warsztaty, w czasie których powstała piosenka projektu, do której opracowano też specjalny układ taneczny. Ciekawym doświadczeniem okazał się również konkurs piosenki ludowej, w którym to międzynarodowe zespoły miały za zadanie zaprezentować jedną z tradycyjnych pieśni wylosowanego państwa partnerskiego. Rywalizację wygrała grupa śpiewająca polską piosenkę „Czerwone jabłuszko”. Nasi goście oraz uczniowie naszej szkoły zaprezentowali też stroje ludowe ze swoich krajów, a następnie zapoznali się ze słowiańską tradycją tworzenia lalek-motanek. Motanki tworzone były bez ostrych przedmiotów, bez przeszyć, jedynie poprzez ręczne wiązanie tkanin i włóczek. Igły i nożyczki wykorzystano jedynie do uszycia strojów ludowych 6 krajów partnerskich, którymi międzynarodowe zespoły uczniowskie ozdobiły wykonane przez siebie lalki.



Każdy dzień wizyty obfitował w masę atrakcji, wycieczek i nowych doświadczeń, o które zadbali nie tylko pracownicy naszej szkoły, ale również rodziny goszczące naszych projektowych partnerów. Goście poznali nasze miasto dzięki grze miejskiej, w której Zambrów stał się planszą, a gracze badaczami jego geografii (?) i historii. Nauczyciele z naszej szkoły stworzyli scenariusz i trasę gry oraz zadania do poszczególnych stacji ukryte w kodach QR. Ich rozwiązanie wymagało nie tylko ścisłej współpracy w poszczególnych zespołach międzynarodowych, ale też sprawnej komunikacji w języku angielskim, gdyż każdy członek sześcioosobowych drużyn pochodził z innego kraju.  Ostatnią stacją gry był budynek Urzędu Miasta i Gminy, gdzie goście spotkali się z Burmistrzem naszego miasta. Zambrów był najważniejszym, ale nie jedynym miejscem w Polsce, które poznali nasi partnerzy w czasie tej wymiany uczniowskiej. Uczestnicy spotkania projektowego zwiedzili też m.in. Warszawę i Białystok oraz zapoznali się z urokami  Białowieskiego  Parku Narodowego. Walory przyrodnicze  puszczy wywarły wielkie wrażenie na naszych gościach z południa Europy. Większość z nich po raz pierwszy w życiu stanęła oko w oko z królem puszczy, który od początku projektu jest im dobrze znany jako symbol naszego miasta.







Wszyscy nasi goście byli zgodni, że wizyta była niezwykle udana i zdecydowanie zbyt krótka, aby nacieszyć się sobą nawzajem. Zarówno uczniowie z krajów partnerskich, jak i naszej szkoły, nie kryli łez z powodu rozstania. Spotkanie z partnerami pozostanie na długo w pamięci nas wszystkich.  Niektórzy spotkają się już w kolejnym roku szkolnym, gdyż czekają nas jeszcze trzy wyjazdy do państw partnerskich  (Cypr, Włochy i Grecja). Weźmie w nich udział 18 najbardziej zaangażowanych w działania projektowe uczniów naszej szkoły. Mobilności uczniów i ich pobyt u rodzin goszczących są niezwykle ważnym elementem projektów unijnych, gdyż uczą tolerancji i otwartości na inne narody.


Na zakończenie w imieniu swoim i Dyrekcji SP4 chciałabym wyrazić wdzięczność wszystkim rodzicom, którzy zgodzili się gościć uczniów ze szkół partnerskich w swoich domach, za życzliwość, troskę i wielkie poświęcenie. To dzięki Państwa gościnności dzieci wyjechały z naszego miasta ze wspaniałymi wspomnieniami. Z pewnością, to co zobaczyły i przeżyły, pozwoli na zmianę stereotypów dotyczących naszego kraju funkcjonujących w wielu zakątkach Europy. Państwa dzieci spisały się znakomicie jako gospodarze i okazały się najlepszymi ambasadorami naszego kraju.

1 komentarz:

  1. Zadania były pełne frajdy. Małgorzata Milewska VIIb

    OdpowiedzUsuń